/Konsumenci zanurzeni w technologii — nowe standardy w projektowaniu stron internetowych
Wpływ technologii cyfrowych na oczekiwania konsumentów
Coraz to nowsze rozwiązania zmieniają sposób w jaki żyjemy i pracujemy. Drobne, na co dzień niezauważalne modyfikacje, do których naturalnie się przyzwyczajamy, wprowadzają nas w całkowicie nowy świat. Pracujemy zdalnie, upowszechnia się technologia Internet of Things, coraz częściej towarzyszą nam urządzenia wearables, korzystamy z rozrywki w sieci, uczymy się przez internet, a w tym czasie granica pomiędzy online i offline się zaciera. Przyzwyczajamy się do wygodnych rozwiązań, pomimo że często trudno nam dostrzec, jak bardzo zanurzeni w technologii jesteśmy. Obecnie używamy od 2 (tech savvy), do 5 (tech innate) ekranów jednocześnie, korzystamy z aplikacji mobilnych do planowania i zarządzania większością aspektów codziennego życia.
Co to znaczy dla marek?
Obszar działań online może stanowić dźwignię do sukcesu marki — nie tylko w digitalu. Z jednej strony przestrzeń cyfrowa jest najbardziej podatna na zmiany, z drugiej, najłatwiej dzięki niej dotrzeć do aktualnego i potencjalnego klienta. Żeby nie stracić na aktualności, marki powinny rozumieć przeobrażenia jakim ulegają współcześni konsumenci i dostosowywać rozwiązania do ich potrzeb. Jednym z kluczowych trendów, które
w najbliższych latach zdominują ten obszar, jest technologia 5G. Dzięki szybszej i bardziej stabilnej sieci bezprzewodowej będzie można powszechniej wprowadzać rozwiązania oparte na poszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality) czy wirtualnej rzeczywistości (Virtual Reality). Dzięki rozwojowi technologii, customer experience (zbiór doświadczeń użytkownika w kontakcie z daną mark) także ewoluuje i wymaga optymalnego zaadaptowania do nowych narzędzi, z których korzystają konsumenci. Technologie dają markom wiele możliwości angażowania odbiorcy. Ważne jest, żeby z palety potencjalnych ścieżek wybrać tę najlepiej pasującą do charakteru i wartości danej marki.
Mobile first — w stronę m-commerce
Siła przeobrażeń handlu w internecie będzie podyktowana technologią 5G. Nastąpi przesunięcie od e-commerce w stronę m-commerce. Przewiduje się, że do 2020 roku połowa zakupów online będzie odbywała się poprzez urządzenia mobilne, dlatego tradycyjna platforma zakupowa zaplanowana
z myślą o komputerze straci rację bytu. Marki będą zmuszone przez rynek do przeprojektowania swoich witryn, uwzględniając zmieniające się potrzeby użytkowników. Użyteczne rozwiązania w tym zakresie stanowią Responsive Web Design i Progressive Web App. RWD to technika projektowania strony www, dzięki której układ dostosowuje się automatycznie do wielkości ekranu przeglądarki, niezależnie czy jest to komputer, tablet czy smartfon. Zastosowanie ruchomych siatek niweluje konieczność przygotowywania wielu wersji strony, a wszystkie elementy są zawsze adekwatnie umieszczone i dobrze widoczne. Z kolei PWA to strony internetowe zaprojektowane tak, że z perspektywy użytkownika nie różnią się od ściągniętych na smartfon aplikacji natywnych. Można je dodać do ekranu startowego z poziomu przeglądarki i korzystać z nich bez dostępu do internetu. Skoro oczekiwania względem doświadczeń w przestrzeni cyfrowej rosną, marki, żeby nie stracić na znaczeniu, muszą pozostać otwarte na zmiany i odnaleźć się w nowym porządku.