Blog

Identyfikacja wizualna polskich miast – część I. Porto a sprawa polska.

FacebookTwitter
Żywe, błękitne ikony, które miały nawiązywać do dynamicznej atmosfery portugalskiej metropolii, opuściły granice Porto i stały się inspiracją dla projektów realizowanych w polskich miastach.

 

Porto

Jesienią 2014 roku portugalskie White Studio (dzisiaj działające pod nazwą Studio Eduardo Aires), przedstawiło propozycję nowego systemu identyfikacji wizualnej dla Porto. Inspiracją do stworzenia oznakowania była charakterystyczna dla miasta błękitna ceramika. Prosty typograficzny logotyp został uzupełniony o zestaw ponad 70 różnych symboli, które składają się na różne kategorie informacji. Wpisane w kwadratowe pole kafelki mogą być ze sobą dowolnie łączone i tworzyć interaktywną mapę miejskiego krajobrazu. Zastosowane przez projektantów rozwiązanie umożliwia proste rozszerzenie identyfikacji o nowe piktogramy
w zależności od potrzeb, czyniąc cały system otwartym na modyfikacje. Bardzo sprytnie łączy też funkcje, jakie miał spełniać projekt: administracyjną – istotną z perspektywy władz miasta, organizacyjną ujednolicać i ułatwiać komunikację mieszkańcom, a także informacyjną – czyli zapewnić intuicyjny przekaz, który będzie czytelny dla licznych turystów odwiedzających Porto. Identyfikacja oparta na minimalistycznych, różnorodnych piktogramach w zamyśle twórców miała oddawać ducha Porto jako tętniącego życiem, zmieniającego się miasta. Jednak zaprezentowane przez White Studio rozwiązanie nie jest tylko świetnie zrealizowanym zleceniem. Zapoczątkowało inny sposób postrzegania identyfikacji wizualnej miasta, która, jak się okazuje, nie musi być poważna
i oficjalna.

Autor projektu: white cat studio

 

ldentyfikacja Polskich Miast

W wielu miastach Polski logo wciąż składa się z herbu podpisanego nazwą miejscowości, czy też jest jakąś jego modyfikacją. Często nie jest to zintegrowany system znaków, lecz sam logotyp i sygnet. Tym bardziej cieszy zmiana podejścia administracji, która zdaje się dostrzegać potrzebę wprowadzania spójnej komunikacji. Staropolskie motywy i nieaktualne, przestarzałe wzory ustępują miejsca minimalistycznym i bardziej współczesnym oznaczeniom. W ostatnich latach coraz więcej miast zmieniło swoje graficzne wizytówki na projekty oparte na podobnym zamyśle jak w przypadku Porto, czyli złożonej grupie symboli odpowiadających potrzebom mieszkańców i specyfice miejsca.

 

Oleśnica

W wielu miastach Polski logo wciąż składa się z herbu podpisanego nazwą miejscowości, czy też jest jakąś jego modyfikacją. Często nie jest to zintegrowany system znaków, lecz sam logotyp i sygnet. Tym bardziej cieszy zmiana podejścia administracji, która zdaje się dostrzegać potrzebę wprowadzania spójnej komunikacji. Staropolskie motywy i nieaktualne, przestarzałe wzory ustępują miejsca minimalistycznym i bardziej współczesnym oznaczeniom. W ostatnich latach coraz więcej miast zmieniło swoje graficzne wizytówki na projekty oparte na podobnym zamyśle jak w przypadku Porto, czyli złożonej grupie symboli odpowiadających potrzebom mieszkańców i specyfice miejsca.

Autor projektu: Michał Ruchel

 

 

Słupsk

W 2015 roku miasto Słupsk ogłosiło konkurs na nowy system oznaczeń. Autorem zwycięskiej pracy jest agencja Rio Creativo, która również postawiła na prostą typografię i minimalizm, tym razem jednak nie rezygnując z odniesień do heraldyki. Sygnet to uproszczony herb Słupska
z widniejącymi na nim gryfem. Pozostałe znaki graficzne opierają się na tym samym kształcie – dzięki czemu zachowują spójność z logo – w który wpisane zostały ikony. Plus dla miasta za sprawne wdrożenie projektu.

Autor projektu: rio creativo

 

Kalisz

Identyfikacja Kalisza, zaprojektowana przez JWG, chyba najbardziej przypomina portugalską realizację. Płynne, zaokrąglone linie zastąpiono tutaj łamanymi prostymi, które też mogą być ze sobą dowolnie
łączone i, podobnie jak w Porto, tworzyć graficzne tło dla innych przekazów. Autorzy pracy również zdecydowali się na zachowanie tradycyjnej formy herbu i oparcie systemu o symbole. Dodatkowo logo występuje
w rozszerzonej wersji, gdzie claim “Dopisz swoją historię” jest zamieniony na nazwy oddziałów kaliskiej administracji.

Autor projektu: john weston group

 

 

Koniec części pierwszej

CDN.